18. september, laupäev
Äratus kl 7 hommikul Noblessneris vaikse kaiäärse loksumise saatel tuletas kohe meelde, mis päevaga on tegemist. Viimased koristustööd jahil, kiire poeskäik kõige värskemate piimatoodete ja puuviljade hankimiseks, mehed paigaldasid samal ajal eelmise päev õhtul saabunud uut rullkenu ja otsad lahti. Meie üksmeelselt valitud ja sotsiaalmeedias väljahõigatud stardikoht oli Haven Kakumäe, mis on ühtlasi ka meie koduklubi – Tallinna jahtklubi – asupaik.
Veel enne teele teeleminekut tegime väikese ringi Lennusadamas, kus meie sukeldumisklubi tegi koos vabatahtlikega ettevalmistusi suureks koristuspäevaks, mis toimub muuseas ka vee all, ja lehvitasime Terjele, Gunnarile, vanaema Sirjele ja teistele toredatele sukeldujatele viimast korda.
Hommik oli päikeseline ja suhteliselt soe, puhus 7 m/s idatuul st ideaalsemat ilma sõidu alustamiseks oleks patt soovida. Havenisse jõudes tankisime kõik kanistrid kütust täis ja selleks hetkeks oli jõudnud juba ka gatering vahuveini ja tordiga ning saabusid esimesed teelesaatjad. Kui esimesi klaase kokku lüües valdas hinge kergendus, et senised ettevalmistused olis siiski hästi sujunud, siis mida rohkem tuli sõpru ja kalleid inimesi, seda raskemaks läks süda mõttest, et lahkumise hetk on lähedal.
Kui nüüd tagantjärele mõelda, oli rõõm nii palju toredaid ja kalleid inimesi korraga näha nii suur, et kurbust praktiliselt ei jõudnudki tunda – SUUR-SUUR-SUUR TÄNU teile kõigile selle eest, et tegite meie lahkumise hetke nii fantastiliseks ja meeldejäävaks! See ongi üks neist hetkedest, mille nimel tasub elada…
Otsad antud ja laev lahkub sadamast, ees on … päikeseline ja vahva meri:) Pärituul lükkas nii tublisti, et juba 6. tunnil möödusime Dirhamist kasutades ainult kenu. Kiirus oli super – 8-10 kn/h, lained 3-4 meetrised.Otsustasime piirduda vaid ühe halsiga, et võtta suund lõuna poole.
Esimese öö võtsime vastu merel Hiiumaa kandis. Laevaliiklus oli tihe ja vahis oli tublisti toimetamist. Öösel oli sooja alla 10 kraadi ja tugeva tuulega oli väga külm. Kummikutes jalad jäätusid sõltumata sokkide sordist ja arvust, seetõttu vahetasime need peatselt jalasõbralikumate vastu. Ootamatult osutusid kõige efektiivsemaks minu kummitallaga karvased papud. Kui vihma ei saja ja on lihtsalt külm, siis on need ideaalsed vahis istumise jalanõud. Pets registreeris meie maksimumkiiruseks 13,3 kn/h. Autopiloot ei tahtnud tugevas taganttuules alati toimida ja keegi pidi olema kogu aeg valmis rooli haarama. Otsustasime, et peame vähemalt öösel vahti kahekaupa. Esimese hooga mingit väga kindlat magamisaega paika ei pannud, et kõik saaksid uue rutiiniga oma eripärade järgi kohanduda. Iga magamisaeg varieeruski 2-4 h vahel.
19. september, pühapäev
Teine päev möödus valdavalt jahti koristades ja asju kindlamini ära paigutades, sest korralikult kinnitamata asjade kilin/kolin kolksud/mürtsud ei lasknud rahulikult magada. Igaüks harjus omal moel merehaiguse esimeste tunnustega. Õnneks peale mõningase südamepöörituse, mis andis märku eeskätt laeva sisemuses ringi toimetades, kellelgi midagi hullu polnud. Pikali visates kõik nähud kadusid st magamist merehaigus ei sega.
Keskmine kiirus oli taas korralik jäädes 6-7 kn/h vahele, maksimaalselt 12 kn/h. Ilm oli päikseline. Hilisõhtul möödusime Gotlandist ja tekkis hetkeks mobiililevi. Kõik kasutasid nappi võimalust. Järgmine võimalus avanes alles kl 2 öösel, kui lähenesime taas saarele. Edasi oli eetris taas vaikus. Sisustasime Petsiga vahis istudes aega imeliste päikeseloojangute ja tõusude pildistamisega. Tuleb välja, et ta on päris suurte kogemustega loodusfotograaf – mul oli, mida õppida.
20.september, esmaspäev
Kolmanda päeva hilisõhtuks soikus tuul ära ja olime sunnitud mootori käivitama võtsime suuna Taani saarele Bornholm. Saarest tuleb mööduda lääne poolt, sest idapoolne meri on täis sakslaste militaartsoone, kuhu sisenemine on keelatud. Saare juures saime taas mõneks ajaks mobiililevi ja selgitasime välja, et Stralsundi saarega ühendava Rügendammbrüke kõrval olev madal rongisild käib lahti ja seega õnnestub meil avamerel jõudu koguvast 20 m/s vastutuulest mööda lipsata Rügeni saare ja Saksamaa mandri vahelt.
21.september, teisipäev
Köögitoimkonnad on vähemalt siiani olnud naise ülesandeks. Käes on neljanda päeva hommik ja traditsiooniliselt küsib naine, kas mehed soovivad putru või võileibu… ja traditsiooniliselt tuleb kiire vastus – loomulikult võileibu selle hea Vorstiabi singi ja kurgiga. Kui ma küsisin, kas teid juba tüütama ei hakka, vastas Pets, meie hea sõidukaaslane, et kui ta Tallinnasse tagasi läheb, otsib ta kindlasti Vorstiabi poe üles ja nõuab seda head mahlast sinki, mis Picassole kaasa anti😊 Aitähh Sulle Toomas!!
Neljandal päeval hakkas tunduma, et ihu vajab hädasti põhjalikumat harimist ja, et varbaküüned hakkavad jalanõudesse auke tekitama… Väljas on vastikult külm ja isegi sooja dushi alla sellise ilmaga ei kisu. Kaalusin, kas avada juba Tactical Foodpacki ihuharimise kingitus aga otsustasin viimasel minutil siiski ümber – tunduks kuidagi nõrk juba esimestel päevadel koduvetes tunnistada, et olud on nii keerulised. Kannatame ära – märg lapp aitas suuremast hädast välja, kui küüned said lõigatud, sokid ja pesu vahetatud, tuli juba inimese tunne peale. Veiko viskas selle peale nalja, et mehed vahetasid ka sokke – parema jala oma vasaku oma vastu … mnjahh … hea, et nad omavahel ei vahetanud:)
Öösel sõitsime mööda suurest meres olevast tuulepargist. See oli hiiglasuur ja nii lähedal, et tuled tundusid käega katsutavad – tõeliselt lahe vaatepilt, mida fotoga kahjuks kuidagi edasi anda pole võimalik… Imestasime, et ilma igasuguse takistuseta lastakse sellistest kohtadest ca poole miili kauguselt mööduda.
Vasakus pardas avanes teistmoodi imeline vaade – täiskuu piilus pilvetupsude vahelt ja joonistas merevee peegeldusega salapärase sümbioosi. Sellistel öödel ainult vahis istukski …
22.september, kolmapäev
Viienda päeva algus tervitas meid taas purjetamiseks piisava taganttuulega. Kasutasime tuule abi kuni Greifswaldi sissesõiduni.
Sissesõit sellesse linna on Eestlasele omaette põnev kogemus/ vaatamisväärsus, kuna läbida tuleb vana (ehitatud 1887) puidust ülestõstetav sild. Silda tõstetakse üles igal täistunnil.
Sillast Greifswaldi on ca 30 minutit sõitu. Sadamas küsitakse kai koha eest 30 eurot, kaardi eest, mis avab WC ukse ning millele saab kanda raha dushi ja pesumasima kasutamiseks eest, küsitakse tagatisraha 10 eurot. Dushi kasutamise 5 min maksab 0,5 euri ja pesumasina kasutuskord 5 euri.
Sadam asub praktiliselt linna keskel ja linnake ise on imearmas ja ajaloohõnguline, asutatud 11. sajandil. Väljas oli 18 kraadi sooja ja päike paistis. Harutasime oma Läänemere ületamise vammused maha ja pildistasime üles. Mina võin enda oma kindlalt soovitada – kui soe aluspesu veel alla panna, siis sellega külm ei hakka. Öisesse vahti oleks veel vais veekindlaid labakindaid vaja olnud. Eriti tahaksin kiita ja soovitada GIL-i traksipükse, mille seljatagune osa käib külgedel asuvatest lukkudest niimoodi lahti, et ei pea alusjopet ega jopet asjaajamiseks seljast ära võtma. Hullult kõikuvas laevas külmunud sõrmedega oleks see igavene vaev olnud.
Kui kõik olid dushi all ära käinud, jäid mehed jäid jahile töid tegema (pimini top vajas paremat kinnitamist jms pisiasjad, mida Tallinnas ei jõudnud). Naine käis linnas proviandi ja riidepesu vahendi järel, sest musti riideid oli kuhjunud juba paras hulk. Õhtusöögiks oli punahirve välisfilee kukeseene kastmes koos riisiga – viis keele alla:) Muuseas keset õhtusõõgi valmistamist laekusid ka kohalikud tolli esindajad. Küsisid reisidokumente. Selgitasime oma reisiplaane ja pakkusime ka COVID vaktsiineerimise sertifikaate aga see neid ei huvitanud. Küsisid veel lõpuks, et kas meil alkoholi on. Mehed olid juba lõbusas tuhus ja vastasid, et muidugi on. Selle peale küsisid tolliametnikud, et kas ikka ainult enda tarbeks. Muidugi ainult enda tarbeks vastasid mehed ja sellega asi piirdus. Tolliprotseduur oli läbitud … ehkki ei teagi nüüd, kas pidime seda läbima või mitte.
23, september, neljapäev
Kohalik jahtkapten soovitas ilmakaarti vaadates sõita ainult Stralsundini ja jääda sinna ootama tormi möödumist. Stralsundi on ca 4 h tee. Stralsundi silda avatakse ainult kindlatel kellaaegadel alates hommikul kl 5:20-st iga kolme tunni järel. Sihtisime 15.20 avamist ja startisime kl 11:00. Greifswaldi silla läbisime kl 12.00, edasi merel olid taas soodsad tuuleolud ca 10-11 m/s maa poolt .
Jõudsime kohale planeeritust 40 min varem. Tiirutasime silla avamiseni selle ees ja tegime vaatest võimsale sillale pilte.
Ka selle silla läbimine oli omaette elamus.
Sadam koos Stralsundi linnaga oli kohe silla kõrval.
Sadamakoht maksis taas 30 euri päev ja kaardi tagatisraha oli samuti 10 euri. Siin tuli aga lisaks maksta elektri eest (0,5 euri KWh), dushi eest (7 euri 5 min) ja joogivee eest (mida me juurde ei võtnud). Saabumisel hakkas sadama nagu oavarrest ja kobisime mõneks ajaks jahi sisemusse. Kui ilmaolud pisut paranesid, läksime linnapeale – tegime väikese jalutuskäigu, õhtusöögi ja lõpuks külastasime kiirkäigul ka kohalikku merekeskust, kus olid suured akvaariumid peamiselt Läänemere ja Põhjamere kalade jm elukatega.
Ülejäänud õhtu möödus kõigil arvuti taga. Väljas möllas ja ulus korralikult. Tormivarju jäämine oli õige otsus.
24.september, reede
25.september, laupäev