umberilma.ee

Home

Kiirviited, shortcuts

Tallinna Jahtklubi lipp ümberilma


- 18. septembril kell 12 lahkub Haven Kakumäe sadamast Tallinna Jahtklubi egiidi all ümberilma reisile purjejaht Picasso

- Peameeskond on Anneli ja Veiko, kelle kümneaastane maaseikluste sari jätkub suurel merel deviisi all: "Vahetame koroonalaine ookeanilaine vastu"

- Meresõidu käigus viiakse Tallinna Jahtklubi lipp läbi kõige karmimate vete rohkem kui 30-sse mereriiki ja jahtklubisse, lipule kogutakse tervitused kõigist külastatud riikidest/klubidest nende omas keeles koos fotojäädvustusega

- Reisi käigus võõrustatakse jahi pardal jahtklubi liikmeid, sõpru ja merehuvilisi. Kaardirakenduse vahendusel on lipu asukoht jälgitav kogu reisi jooksul, salvestatud route aga aitab meie jahtklubi tulevasi ümberilmasõitjaid turvalise tee ja peatuskohtade leidmisel

- Lipp jõuab oma koju klubisse oktoobris 2023


Mis paneb liikuma

Paistab, et Eestimaa kaunis ja päikseline suvi hakkab vaikselt ühele poole saama ja ees ootab järjekordne koroonalaine – hulk üksildast kodusistumist, veebikoosolekuid, zoomitrenne ja paratamatuid „maskiballe“. Aga mis oleks, kui vahetaks koroonalaine seekord ookeanilaine vastu?

Ookean on ju „eikellegi maa“ – seal ei pea hoidma kaks pluss kahte ega kandma maski, saab nautida koos toredate kaaslaste ja armastatud inimestega delfiinide tantsu, lendkalade lendu, kauneid päikeseloojanguid ja üksildaste saarte võlu – tunda vabadust! Pisut tormi ja muid ebameeldivusi kindlasti ka aga sellest pole ju maismaalgi pääsu ...

See on aeg maailmale, aeg iseendale, aeg oma armastatud inimestele ja sõpradele - üheskoos veedetud aeg. Paratamatult ei saa kõik meie sõbrad ja lähedased meiega sel teekonnal liituda, kuid lubame, et jagame toredamaid avastusi suurimal heameelel kõigiga ka virtuaalselt.


“Others have seen what is and asked why. I have seen what could be and asked why not. ”

― Pablo Picasso


Üks missioon on meil ka – olles pikaaegsed Tallinna jahtklubi liikmed ja toetades võimalust mööda noori purjetajaid, näeme siiski, kui palju on meil veel arenguruumi, et jõuda rahvana oma suhtes merega vähemalt sama kaugele kui meie head põhjanaabrid. Kui palju Eestlasi elab mere ääres ja, kui paljud neist piirduvad vaid kaugelt vahuste lainete imetlemisega ... kõik Eesti jahtklubid olgu siinkohal tervitatud ja tänatud selle eest, et lisaks vahustele lainetele saab merel üha sagedamini imetleda ka valget purje või merekaatrit. Meie alus kannab uhkusega Tallinna Jahtklubi lippu ja viib selle endaga koos ümber ilma. Tagasi koju jõudes jäägu see klubisse innustuseks kõigile noortele ja mitte enam nii noortele, kes on lubanud mere oma südamesse ja päevadesse ning aitavad Eestil liikuda tulevikku tunnustatud mereriigina!


“Ocean washes away from the soul the dust of everyday life.”

― Pablo Picasso

Loe edasi

Lipumissiooni blogi

On surnult sündind tuhandeid ideid, sest puudus plaan
ja plaanita idee ei kanna eluraskusi...


Meie planeet Maa on ju tegelikult planeet Vesi ja kui veesilda kasutada ei oska, jäävadki paljud põnevad paigad siin maailmas avastamata. Hoolimata sellest, kas on hinges igatsus purjetada ümber palli või võtta väiksemaid ambitsioone, leiate sellelt lehelt ideid, mõtteid ja nõuandeid, kuidas selliseks reisiks võiks valmistuda ja millega tuleks sellel teekonnal arvestada praeguses maailmas, mis ei ole enam kindlasti selline, nagu ta oli veel vaevu kolm aastat tagasi. Esialgu tundub ümberilma purjetamise idee muidugi grandioossne aga iga suur asi on võimalik jagada väiksemateks tükikesteks ja need omakorda tiimi liikmete vahel veel väiksemateks igapäevasteks ülesanneteks ... ja kui iga päev teed ära selle tükikese, mis sai planeeritud, siis ühel päeval ongi käes aeg, mil saad hõigata: „Anname otsad“ ja lehvitada sõpradele ja lähedastele, kes saatma on tulnud. Olulisematest tükikestest saad ülevaate just Sind huvitavast rubriigist.

Loe edasi

Lipu teekond

Lihtne öelda, et purjetame ümber palli aga kuidas? Merel pole ju teeviitasid, pole olemas sellist asja nagu õige teekond ümber ilma.

Asja uurides saab üsna ruttu selgeks, et meie armas kodumaa ei ole just kõige mugavam paik purjekaga ümberilma sõitmiseks – Euroopa elanikud nimelt alustavad (ja sageli ka lõpetavad) ümbermaailma reisi Roheneeme saartelt, kuhu meie kandist tuleb sõita ca 2 kuud. Edasi sõidetakse tavapäraselt hoovuste ja passaatide toel Ameerika poole ja sellega saab lihtne osa läbi. Uku Randmaa on öelnud, et merel sõltub Sinust endast väga vähe – peamiselt sõltud Sa tuultest, tormidest ja hoovustest ehk siis teisisõnu seisneb peamine meiesuguste amatööride väljakutse selles, kui hästi me suudame oma liikumiseesmärki sobitada ookeani tuule ja vee reeglitega.
Kõigepealt liikumiseesmärgist – kuna eelkäijate reisikirjelduste põhjal tundusid kõiksugu kanalid kaunis tülikad ja mingit märkimisväärset purjetamisnaudingut sealt ei paistnud, otsustasime vältida kahte peamist maailmajagusid eraldavat kanalit – Panama ja Suessi. See tähendab, et sõidame ümber Ladina-Ameerika (eesmärgiks on vallutada ka Cape Horn ehk siis lõunapoolseim tipp) ja Aafrika lõunapoolseima tipu. Ülejäänud teekonna osas said määravaks kaks „naisterahva tuju“ ja üks „meesterahva otsus“ – tujude hulka kvalifitseerusid Tai Phang-Gna laht ja Uus-Meremaa ning otsusena vormistati tagasiteel Kariibid ära võtta. Üksmeelselt jäi reisieesmärkidest välja Austraalia, mis on kuulus oma ootamatute bürokraatianõksude poolest, mille tulemusel on oht sinna maale kuuks ajaks lihtsalt lõksu jääda (ja see keeraks kogu ülejäänud teekonna ajaliselt nässu). Ülejäänud peatuspaikade valiku osas oleme siiralt tänulikud kõigile oma eelkäijatele alates Lennukist lõpetades Teakita ja Uku Randmaaga, kelle erinevates vormides reisikirjad olid meile suureks abiks oma teekonna paikapanemisel. Üks pilt ütleb rohkem, kui sada sõna ja seega näeb meie reisitrajektoor välja suures plaanis selline:

Loe edasi

Tuule- ja veereeglitest. Paljud meie sõbrad on juba praegu küsinud, et mis ajal me orienteeruvalt ühes või teises kohas oleme. See on tegelikult väga hea küsimus, millele vastamine osutus praktikas aga üpris keeruliseks.

Nimelt on ookeanil terve hulk aeg-kohti, mis erinevatel põhjustel purjetamiseks ei sobi st teatud kuudel on nendes piirkondades kas troopilised tormid või valed tuule/hoovuste suunad või ei puhu suurtel aladel üldse mingit tuult. Siinkohal täname oma toredat jahtklubi kaaslast, kogemustega ümberilma purjetajat Tonart Rääsk'i, kes laenas meile hindamatuks abiliseks osutunud Jimmy Cornelly raamatu World Cruising Routes, kus on kõigi enamsõidetavate trajektooride kohta ära toodud ajavajemik, mil seda on kõige parem läbida ja ka ajavahemik, mil seda on kõige ohtlikum läbida. Sealt leidsime info praktiliselt kõigi oma planeeritud meresõidu etappide kohta. Kui iga planeeritud etapi kohta sai kirja selle soovitatav läbimise ajaperiood, oli ka selge, et ega ookean oma tuule- ja veereeglitega tegelikult väga suurt mänguruumi ei jätagi. Päris mitmeid olulisi kohti on võimalik läbida aastas ainult 2-3 kuul ja kui selle maha magad, siis oledki aastaks lõksus st ei jää muud üle, kui koju lennata ja aasta pärast tagasi uuesti samast kohast edasi... kui siis veel indu ja võimalust on. Sellisesse olukorda ei tahaks igatahes sattuda, mis tähendab, et päris niisama mõnulema kusagile maailmanurka me ennast unustada ei saa – tuleb hoida parajat tempot ja distsipliini. Tempo ja distsipliini hoidmiseks aga ka kõigile headele sõpradele, kes kaaluvad meiega teekonnal mingiks etapiks ühinemist koostasime tabeli orienteeruva ajakavaga oma reisist. Olulisemad nn aeg-kohad, mille läbimiseks loodus erilist paindlikkust ei anna, on tabelis märgistatud punasega. Mõned kohad on varustatud küsimärgiga, sest nende külastamine sõltub ajalistest võimalustest, mis lõplikult selguvad siiski kohapeal. Kõige keerulisem ja tegelikult sisuliselt võimatu on planeerida COVID-i olukorda ehk siis riikide reaktsiooni selle viiruse järgmiste sammude suhtes. Seetõttu oleme praegu arvestanud, et kaotame viiruse tõttu mingi aja pea igal pool. Suures plaanis jääb seetõttu ilmselt mõni koht külastamata, kuid päris sassi COVID meie suurt plaani loodetavasti ei aja.

“Learn the rules like a professional, so you can break them like an artist.”
Pablo Picasso

Loe edasi

Missiooni ettevalmistused

Mootorrattal oleme Euroopale ringi peale teinud, kuid kui küsite, kas me oleme lapsest saati purjetanud, siis ei ole. Kas me oleme vähemasti Läänemerest purjede all kaugemale jõudnud, samuti ei ole.

Usume lihtsalt endasse ja teineteisesse ja sellesse, et kui hoolikalt kõik läbi mõelda, ette planeerida ja ette valmistada, olulisemad teadaolevad riskid ära maandada, siis suure tõenäosusega saame hakkama ... ja kui Neptun pisut kaasa aitab, siis saame ehk ka kenasti hakkama, nii et rummi võtame vetevanale kaasa:)
Ettevalmistused algasid ca 3 aastat enne väljasõitu sellest, et naine tegi ära väikelaevajuhi load ja sõitis Läänemerel koos kogenumate purjetajatega. Siinkohal läheb siiras tänu ja palavad tervitused Priidule, Kaarlile, Andresele ja Laurile nii kannatliku meele kui ka kustumatu huumorimeele eest:). Kui staagid, konnad, barberid, halsid jms terninid hakkasid juba pähe kuluma, oli aeg hakata ringi vaatama oma jahi järele. Mehel oli kindel plaan osta samasugune jaht nagu see, mida ta kümmekond aastat varem oli pidanud – Bavaria 40 Cruiser – see on hea põhiplaaniga ja seest piisavalt kõrge ka pikematele inimestele. Pidasime plaani tuua jaht Saksamaalt. Ühtäkki, nagu välk selgest taevast vaatas müügiportaalist otsa täpselt see, mis vaja ja müügil Eestis. Pikalt enam mõelda polnud vaja... 2020 hilissügisel, enne suurema lume tulekut jõudsime staapliplatsile tõstetud jahi veel kilega katta.

Ümbermaailma purjetamiseks ei sobi päris uus jaht – selle nõrgad küljed ei ole veel meretingimustes välja tulnud. Samuti on uus jaht liiga pilkupüüdev kõiksugu pahalaste jaoks, keda maailma sadamates ikka ette tuleb. Paras ongi umbes 10 aastat vana, selline on sisu poolest veel väga heas korras ja seda saab suhteliselt vähese vaevaga täiendada ookeanikõlbulikuks. Kevadel 2021 läkski toimetamiseks, täpsemalt kõigist töödest ja täiendustest kirjutame rubriigis Jaht.

Teine oluline osa ettevalmistustest oli seotud tervisekontrollide ja loomulikult kõiksugu vaktsineerimistega, COVID vaktsiin kõige krooniks. Aga ka kaasavõetava ravimite ja hädaabi vahendite komplekti moodustamisega ning tervisekindlustuse otsimisega.

Kolmas osa oli seotud erinevate tarvilike oskuste/varustuse omandamisega.
Varustusest väärib märkimist nn strateegiline toiduvaru. Meie teekonnal on 5 pikemat ookeaniületust. Tõenäosus sattuda tormistesse oludesse on seal kordades suurem, kui lühikestel ülesõitudel. Keerukad ilmaolud nõuavad rohkelt energiat, mida ei ole arukas kulutada köögiakrobaatikale. Siin tulebki meile appi meie oma kodumaine supertoode Tactical Foodpack. Valmistatud parimast värskest toorainest, ei rikne (säilib 8 aastat), valmib ülilihtsalt ja kiiresti ning on tõeliselt toitev ja maitsev - see kõik on Muhu Väina regatil korduvalt ära testitud! Meie moonalao piiratud mahu tõttu ei saa me seda väärt kraami kahjuks kaasa võtta rohkem kui 300 pakki aga kindlust lisab teadmine, et Tactical Foodpacki kodulehelt saab vajadusel alati juurde tellida ja lubati kohale tuua ka teisele poole maakera!

Oskustest oluliseimaks tuleb pidada OWD sukeldumislitsentsi tegemist ja sukeldumisvarustuse hankimist. Kauem, kui ühe hingetõmbe jagu vee all viibimine võib osutuda tarvilikuks nii ankru põhjast lahtisaamiseks, võrkudesse kinnijäämise korral kui ka lihtsalt jahi põhja puhastamisel molluskitest, kes takistavad oluliselt liikumist. Sukeldumisoskus annab aga ka palju põnevaid võimalusi veealuse maailma avastamiseks ja selle ukse avamise eest jääme siiralt tänuvõlgu Terje Meosele ja tema fantastilisele sukeldumisklubile. Vähesed ilmselt teavad, et Rummu karjääris on vee all peidus lisaks varemetele ka imeline mets, veel vähesemad aga teavad, et sealsamas vee all peab Tanel Covidaga pulmapidu ja luukered popsutavad sohval sigarit. Te ei usu? Aga palun - minge ise vaatama. Unustamatu elamus on garanteeritud! (ja litsentsi pole selleks vajagi:)

“I am always doing that which I can not do, in order that I may learn how to do it.”
Pablo Picasso

Tarvilikest oskustest ja varustustest tasub ehk veel mainida, et ootamatult osutus kasulikuks naise vibulaskmise oskus. Lisaks sellele, et vibu on arvestatav relv, mis võib osutuda piraatide jm pahalaste vastu tarvilikuks turvakaalutlustel, on vibust spetsiaalse lisavarustusega kasu ka kalapüügil. Läbipaistvates vetes saab purjekal seistes seda ümbritsevast kalaparvest toidukorraks sobiliku siis välja valida ja kalapüügi vibuga saagi loodetavasti lihtsa vaevaga kätte. Kuidas see praktikas välja näeb? Selle kohta tuleb kindlasti videopostitus. Nordeat täname kalaraamatu eest!
Loomulikult sisaldasid reisi ettevalmistused ka oma tavapärasest elukohast loobumist ehk väljakolimist majast jahti, muude varaliste kohustuste korrastamist ning tööelust loobumist. Selle juures aitab, kui endale aegajalt meenutada, et ainus võimalus edasi minna, on lahti lasta... pensionireform oli muidugi ka abiks:)

“It takes a very long time to become young.”
Pablo Picasso

Loe edasi